3 taso

Valmentaja (3.taso)

Valmentajana ja ohjaajana toimiminen

  • Hallitsee oppimisen ja opettamisen taitoja
  • Osaa analysoida ja kehittää omaa valmennus-/ohjaustehtäväänsä
  • Osaa riittävät tunne- ja vuorovaikutustaidot
  • Osaa suunnittelun merkityksen koko elämänkulun aikana, osaa suhteuttaa suunnittelun nykyiseen elämäntilanteeseen ja arvioida sitä
  • Osaa koota itselleen toimivan valmennus/ohjaustiimin
  • Tietää suomalaisen liikuntajärjestörakenteen yleisellä tasolla sekä osaa seurata omaa lajiaan kansallisesti ja kansainvälisesti

Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet

  • Ymmärtää liikkujan ja urheilijan koko elämänkulkuun liittyviä psyykkisiä tekijöitä
  • Ymmärtää biomekaaniset periaatteet ja osaa soveltaa niitä oman lajinsa ja kohderyhmänsä käytän- nön harjoitteissa sekä kilpailusuorituksissa
  • Osaa hermo-lihasjärjestelmän sekä hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteen ja toimintamekanismin ja osaa soveltaa tietoa oman lajinsa käytännön harjoittelussa ja kilpailuissa
  • Osaa urheilu-/liikuntasuoritukseen vaikuttavat ominaisuudet (voima, kestävyys, nopeus, liikkuvuus, taito, psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet) sekä osaa niiden kehittämiseksi toteuttaa yksilöllistä valmennusta/ohjausta omalle kohderyhmälleen
  • Osaa seurata ominaisuuksien kehittymistä ja harjoittelua, tehdä tarvittaessa muutoksia harjoitteluun sekä suunnitella tulevaa harjoittelua
  • Osaa harjoittelemiseen ja kilpailemiseen liittyviä haasteita sekä osaa kehittää valmennettavaansa/ ohjattavaansa niiden kohtaamisessa
  • Osaa psyykkisen valmentautumisen perusteet ja käyttää niitä päivittäisvalmennuksessa
  • Osaa soveltaa aktiivisen lihashuollon toimenpiteitä omaan lajiinsa ja/tai kohderyhmäänsä sekä osaa tunnistaa passiivisen lihashuollon tarpeet valmennettavillaan ja ohjattavillaan

Terveyttä edistävä ja eettinen valmennus ja ohjaus

  • Ymmärtää oman roolinsa terveyden ja hyvinvoinnin edistäjänä ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida erilaisia terveyden edistämisen toimia
  • Osaa hyödyntää terveyden edistämiseen liittyviä tukitoimia valmennus- ja ohjaustoimintansa suunnittelussa ja toteutuksessa oman kohderyhmänsä erityispiirteet huomioiden
  • Osaa suunnitella ja toteuttaa omaa valmennus- ja ohjaustoimintaansa eettiset näkökulmat huomioiden
  • Osaa luoda avoimen ja luottamusta synnyttävän ilmapiirin, jossa vaikeitakin asioita otetaan rohkeasti esiin. Ymmärtää, millaiset asiat vaikuttavat yhteisöllisyyden rakentumiseen