Suomen Karateliiton valmentaja- ja ohjaajakoulutuspolku

Suomen Karateliiton valmentaja- ja ohjaajakoulutuspolku on koulutuskokonaisuus, joka tarjoaa karaten, taidon ja ju-jutsun ohjaajille ja valmentajille mahdollisuuden kehittyä omassa lajissa, ymmärtää lajia sekä liikunnan harrastamista paremmin ja mahdollisuuden kasvaa kehittymisen myötä hyväksi kamppailuohjaajaksi ja valmentajaksi. Tulevat koulutukset löydät tapahtumakalenterista!

Miten koulutan itsestäni valmentajan?

Kouluttautuminen valmentajaksi aloitetaan harvoin liian varhain. Kouluttautuminen on tie osaavaksi ohjaajaksi.

Seuroissa ohjaajat tarvitsevat tukea ryhmien ohjaamiseen ohjaajauran alkutaipaleella. Pitkään harjoituksia ohjannut henkilö saa koulutuksessa lisäideoita ja osaamista ohjaamisen perusarjen parantamiseksi.

Ohjaaja- ja valmentajakoulutus tasoilla 1-3

Suomen Karateliitto toteuttaa ohjaaja- ja valmentajakoulutusta yhteistyössä muiden kamppailulajiliittojen ja urheiluopistojen kanssa tasoilla 1-3. Mikäli ohjaajalla on aiemmin hankittua osaamista esimerkiksi muista lajiliitoista tai liikunnan alan koulutus, voi aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen eli AHOTointi tulla kyseeseen.

Kenelle?

Apuohjaajaksi tai ohjaajaksi seuroissa tullaan yleensä noin kolme vuotta harjoittelun aloittamisesta. Silloin on hyvä hetki ottaa haltuun ohjaamisen perusteet 1-tason koulutuksen muodossa. Koulutus koostuu 50 tunnin paketista, joka antaa perusteet yhden harjoituksen toteuttamiseen.

2-tason koulutus on tarkoitettu ryhmän tai kokonaisen kauden suunnittelusta vastaaville ohjaajille. Lisäksi koulutuksessa syvennetään ohjaajan taitoja. 3- tason koulutus tähtää kokonaisvaltaisen valmennuksen toteuttamiseen. Se on tarkoitettu seurojen päävalmentajille sekä seuroille, joissa tähdätään myös kilpailulliseen menestykseen.

Milloin?

1-tason ohjaajakoulutusta järjestetään vuosittain, 2-tason ohjaaja- ja valmentajakoulutusta järjestetään n. 1,5 vuoden välein ja 3-tason koulutusta järjestetään joka kolmas vuosi. 3-tason valmentajakoulutus on integroitu VAT:iin (Valmennuksen ammattitutkinto).

Kaikille pakolliset verkkokoulutukset

Suomen Karateliitto on sitoutunut reiluun peliin. Puhtaasti paras-, Reilusti paras ja Vastuullinen valmentaja -verkkokoulutukset ovat kaikilla koulutustasoilla pakollisia sisältöjä kaikille karaten, taidon ja ju-jutsun harrastajille. Koulutukset vaaditaan myös AHOT-prosessissa ellei henkilö ole käynyt koulutuksia aiemmin.

Kiinnostuitko? Lisätietoja koulutuksista antaa koulutusvastaava Sera Kaukola sera.kaukola@karateliitto.fi